ضدیخ بتن

از آن جا که یکی از عواملی که باعث خراب شدن بتن می باشد یخ زدگی است بنابراین باید به گونه ای از یخ زدن بتن جلوگیری نمود. در واقع به دلیل اینکه آب در هنگام یخ زدگی دچار ازدیاد حجم می شود در نتیجه ترک هایی در بتن ایجاد می شود. بنابراین برای جلوگیری از مشکلاتی که بر اثر یخ زدگی در بتن ایجاد می شود باید از مواد افزودنی برای جلوگیری از یخ زدگی بتن استفاده نمود. ضد یخ بتن می تواند بدون آسیب رساندن به بتن مانع از یخ زدگی بتن شود. حداقل دمایی که برای گرفتن بتن در هنگام بتن ریزی مورد نیاز می باشد چیزی بین 5 تا 13 درجه سانتی گراد می باشد. میزان سرعت یخ زدگی بستگی به دما و همچنین میزان وزش باد دارد. اگر در هوای سرد بتن ریزی انجام شود دیگر نیازی به اضافه نمودن آب در هنگام بتن ریزی نمی باشد و یا اینکه میزان نیاز بتن به آب بسیار کم می شود. هنگامی که ضد یخ بتن به بتن اضافه می شود عمل هیدراتاسیون کلسیم آلومینات سیمان با سرعت بالاتری انجام می شود و در در نتیجه این واکنش باعث بروز گرما شده و باعث کاهش نقطه انجماد آب شده و مانع از یخ زدگی آب بتن در هوای سرد می شود و بتن بهتر خود را می گیرد.

ضدیخ بتن

ضد یخ بتن در انواع مختلفی تولید می شوند که عبارتند از ضد یخ بتن پودری، ضد یخ بتن مسلح (بدون کلراید) و ضد یخ ملات، به هر حال باید گفت استفاده از هرکدام از انواع ضد یخ بتن باید بر اساس شرایط بتن و بتن ریزی صورت گیرد تا بهترین نتیجه حاصل شود.

ضد یخ بتن پودری از انواع نمک های معدنی و کلسیم کلراید تشکیل شده است که به نسبت های مشخصی با یکدیگر ترکیب می شوند که این ترکیب مانع از یخ زدگی سریع می شود و واکنش بین آن ها باعث افزایش گرمازایی می شود. ضد یخ بتن مایع بدون کلراید نیز از نیترات های سدیم و کلسیم تشکیل شده اند که دارای یون هایی هستند که با یکدیگر  واکنش می دهند و در نتیجه واکنش هایی که با سیمان انجام می دهند سرعت هیدراتاسیون بالا رفته و باعث می شود تا بتن سریع تر بگیرد.

در بسیاری از موارد هم به جای استفاده از ضد یخ بتن از روان کننده زود گیر استفاده می کنند که باعث می شود تا بتن سریع تر بگیرد و همچنین از میزان دمای یخ زدگی آب نیز تا اندازه ای می کاهد

کاتالوگ